Wielkość ma znaczenie?
Oczywiste jest, że im więcej pikseli na ekranie tym więcej szczegółów można zobaczyć. Jednak maksymalnie duża widoczność pola gry na ekranie będzie zależna tylko od proporcji - a nie rozdzielczości monitora. Moja karta graficzna, pozwala na grę w 1 z 3 proporcji: 4:3, 16:10 i 16:9.
Właśnie ten trzeci tryb (16:9) o rozdzielczości (1368:768) pozwala zobaczyć najwięcej. Zwróćcie uwagę, że zmienia się tylko pole widzenia w szerokości (dłuższy bok ekranu). "Wysokość ekranu" w każdym z przedstawionych trybów jest stała i nie wpływa na zasięg wzroku Mnicha.
Największą widoczność na ekranie zapewnia proporcja 16:9 |
Zasięg wzroku
1368 pikseli to szerokość całego mojego ekranu w rozdzielczości 16:9. Do obliczenia, ile to jardów i jak daleko sięga wzrok Mnicha wykorzystałem umiejętność Breath of Heaven, której zasięg to 12 jardów.
Do obliczenia szerokości ekranu użyłem Breath of Heaven |
Okazało się, że 12 jardów to ok. 130 pikseli, czyli 1 jard = 10,83 pikseli. Łatwo więc można policzyć, że cała szerokość ekranu (1368 pikseli) to ponad 126 jardów. Krótko mówiąc Mnich widzi na boki nie dalej niż 63 jardy.
A ile Mnich "widzi" przed sobą lub z tyłu? Z uwagi na to, że kamera ustawiona jest w pewnej odległości od Mnicha trudno było za pomocą dostępnych umiejętności obliczyć zasięg wzroku Mnicha.
Z testów innych graczy wynika (przy użyciu umiejętności Vault), że pole widzenia za plecami bohatera patrzącego do góry ekranu nie przekracza 35 jardów. Zasięg widzenia przed bohaterem jest większy o kilkanaście jardów.
Zasięg Vault Łowcy Demonów, źr: http://i.imgur.com/viVRs.jpg |
Zasięg umiejętności Mnicha
Skoro już wiemy, jaką proporcję ekranu warto wybrać oraz jak daleko sięga wzrok bohatera, to przyjrzyjcie się, jaki zasięg mają umiejętności świętego wojownika.
Odległości w jardach i nazwy umiejętności:
- 10 Sweeping Wind
- 12 Breath of Heaven
- 14 Fire Storm (Sweeping Wind)
- 17 Tsunami (Crippling Wave)
- 20 Blinding Flash
- 20 Reap What Is Sown (Serenity)
- 20 Mantra of Conviction
- 24 Cyclone Strike
- 25 Deadly Reach
- 34 Implosion (Cyclone Strike)
- 40 Mantra of Evasion
- 40 Mantra of Healing
- 40 Mantra of Retribution
- 45 Tranquility (Serenity)
Zasięg umiejętności Mnicha (w jardach) |
Pamiętajcie, że jardy "za Mnichem" (na dole ekranu) będą wydłużały się, a przed Mnichem (na górze ekranu) skracały. To efekt ustawienia kamery.
Aktualizacja:
Na portalu diablo.incgamers.com ukazał się ciekawy tekst z bardziej profesjonalnie zrobionymi pomiarami. Niestety wyniki moich pomiarów metodami chałupniczymi są inne. Jeden z Czytelników przysłał porównanie obu pomiarów.Z obliczeń innego Autora wynika, że umiejętności mają następujący zasięg:
09 – Fists of Thunder (pierwsze 2 ciosy): trzeci cios to 14 jardów
10 – Crippling Wave
10 – Lashing Tail Kick
16 – Deadly Reach
27 – Wave of Light (promień działania pierwszego ciosu to 16 jardów, plus 11 jardów skierowanych od Mnicha)
28 – Fists of Thunder (z teleportem Thunderclap); tylko 14 jardów bez celowania
50 – Dashing Strike (tylko, gdy kursor jest blisko celu, inaczej tylko 10 jardów)
Ile wzrostu ma Mnich?
Podczas marcowej sesji "Pytań i Odpowiedzi" padło ciekawe pytanie, na temat używania miary długości "jardów". Według zadającego pytanie graczom wydaje się, że zasięg umiejętności jest znacznie mniejszy od tego, który widać w opisie. Zapytano, czy Blizzard brał pod uwagę, zmianę na system metryczny lub wartości numeryczne, aby lepiej określić zasięg umiejętności.
Zdajemy sobie sprawę, że jest to nieprecyzyjne, jednak po użyciu umiejętności raz, czy dwa, rozumiesz już sposób jej działania. Ze względu na szybką rozgrywkę w Diablo III, dokładne odległości nie są tak ważne, jak poznanie sposobu działania i używania umiejętności.
Rzeczywiście zapamiętanie zasięgu poszczególnych umiejętności jest intuicyjne i już po chwili łatwo można to zrozumieć. Jardy - bardziej niż system metryczny używany m.in. w Europie - są miarą długości, która oddaje klimat średniowiecza. Chociaż równie dobrze można było zamiast jardów zastosować stopy, łokcie lub inne ciekawe miary długości dzisiaj już zapomniane i nieużywane.
Przy okazji warto wiedzieć, że 1 jard to ok. 0,91 m. Można więc przyjąć, że wielkości te są do siebie podobne.
Spójrzcie jeszcze raz na ekran. Teraz już wiecie dlaczego Mnich i inni bohaterowie mają wzrost około 8 metrów... to znaczy "diablometrów". ;)
Świetny wpis! Mało praktyczny ;), ale właśnie uświadomiłeś mi, że w pvp trzymanie przeciwnika "u góry" może mieć wpływ na rozgrywkę. W D2 po wprowadzeniu trójwymiaru też była lekka dysproporcja pomiędzy widocznością górnej i dolnej części ekranu, a z tego co przedstawiłeś w D3 różnica może być jeszcze większa.
OdpowiedzUsuńu gory w prawyn lub lewym rogu ekranu - tam jest najdalej :)
UsuńBomba! Super artykuł! To mnie od samego początku najbardziej trapiło, jakie umiejętności jaki w końcu mają w praktyce zasięg.
OdpowiedzUsuńDla mnie bardzo praktyczne, czekałem aż w końcu ktoś się za to weźmie. Szacun :D
Ciekawe jest to, że Serenity z runą Tranquility będzie działało na sprzymierzeńców nawet jeśli nie będzie ich wydać na ekranie, ale tylko jeśli będą tuż pod nami w linii pionowej (albo ich samą główkę będzie widać).
Ogólnie to racja, na samym początku totalnie mi się nie zgadzały te odległości. 10 i 20 jardów, dwukrotnie większy zasięg, a na ekranie to dwa kroki.
Ps. Za półtora dnia Mnich w Zgromadzeniu Bohaterów :D